Gibanje lahko nadomesti zdravilo, nobeno zdravilo pa ne more nadomestiti gibanja

Skoraj 35 let je že minilo od moje smučarske nesreče, ki me je zaznamovala za vse življenje.

Bili so dnevi, ko sem kot najstnica razmišljala celo o smučarski karieri, saj sem na smučeh preživela vsako zimo od svojega 6. rojstnega dne naprej. A moje želje, ambicije in sanje so v nekem neprijetnem trenutku postale popolnoma nedosegljive.

Še danes se živo spominjam vsega, kar se je zgodilo. Stala sem ob robu smučarske strmine, kjer sem se povsem brezskrbno ozirala v dolino, medtem ko sem čakala, da me na smučišču dohiti moja sestra. Žal je zaostajala za predrznim smučarjem, ki je povsem izgubil nadzor nad svojo hitrostjo in se zaletel vame tako, da mi je povzročil hude poškodbe hrbtenice, zaradi katerih sem skoraj ostala hroma. Hospitalizirana sem bila dalj časa in zaradi tega tudi šolske obveznosti opravljala kar od doma.

Čeprav sem skozi leta skoraj povsem okrevala, je nesreča pustila svoje posledice, zaradi katerih še danes pogosto trpim bolečine v hrbtu in križu. Kot mlajša sem imela ogromno volje za  gibanje in želje po močnih treningih, saj sem bila zmeraj bolj športno dekle. A z leti sem vse opustila in zmotno mislila, da bo gibanje nadomestilo že delo na vrtu in razna hišna opravila, katera opravljam vsak dan.

Da to ni dovolj, saj mojemu telesu ne zagotavlja opore, mišične mase in moči, me je opozorilo telo samo. In ne le enkrat – zaradi hudih bolečin v križu, sem v postelji obležala že večkrat, tudi po več tednov. Vsakič znova sem se zaradi bolečin odločila, da naredim temu konec in se posvetim vadbi za hrbtenico in krepitvi mišic, pa vendar sem s telovadbo vsakič, ko so bolečine popustile, odlašala in odlašala.

Priznala sem si, da bo obisk fitnesa, aerobike ali pilatesa zame še večje breme, saj enostavno ne maram zaprtih prostorov in skupinske vadbe ob točno določeni uri, ob točno določenem dnevu. Odločila sem se, da poiščem svoj hobi in tako sem se posvetila hoji ter kolesarjenju v naravi. Srečna sem, da me na vsakodnevnih sprehodih hitre hoje lahko spremljajo moji trije kužki, ki so z menoj že skoraj 13 let (najmlajša psička je stara 7).

Spremljajo pa me tudi v času kolesarjenja, saj jih posedem v košaro, kjer zelo uživajo. Velikokrat kolesarim tudi v službo, ki je od mojega doma oddaljena sicer le 3 km, čudovite kolesarske poti pa odkrivam tudi drugod po Prekmurju, kjer sem doma.

Ker vem, da je za dobro fizično pripravljenost potrebno nekaj postoriti zase, se gibati in ohranjati moč mišične mase sem raziskala, katere športne dejavnosti so primerne za ljudi starejše generacije. Verjamem namreč, da je gibanje osnova našemu zdravju, dobremu počutju in zdravemu življenjskemu slogu. A ker se naše sposobnosti in zanimanja razlikujejo, sem spodaj izpostavila nekaj športnih aktivnosti z njihovimi prednostmi in slabostmi, zaradi katerih upam, da dobite željo po gibanju, da se boste v svojem telesu počutili še bolje.

 

AKTIVNOSTI, KI ZAHTEVAJO MANJŠO OBREMENITEV NA TELO IN SO FINANČNO DOSTOPNEJŠE:

KOLESARJENJE

Dobra lastnost: Ima manj obremenjujoč učinek na hrbtenico, hkrati pa se izboljšuje splošna vzdržljivost in moč, imunski sistem, spodbuja se ravnotežje in ohranjanje prožnosti mišic, zmanjšuje se tveganje za nastanek osteoporoze, deluje protistresno, izboljša se kapaciteta pljuč, izboljšuje se počutje zaradi gibanja na svežem zraku, ugodno vpliva na počutje pri rehabilitaciji po poškodbi.

Slaba lastnost:  telo od pasu navzgor miruje, možne poškodbe ob padcu, je vremensko pogojeno.

 

SPREHODI

Dobra lastnost: Ni potrebna športna oprema, razdalja je prilagojena zmožnostim, spodbuja se ohranjanje prožnosti mišic, izboljšuje se splošna vzdržljivost in počutje, razbremenjujejo se kosti in sklepi, izboljšuje se imunski sistem, priložnost opazovanja okolice, razgovor s bližnjimi, večja možnost za širjenje socialne mreže, deluje protistresno.

Slaba lastnost: Zaradi počasnega tempa hoje, se ne porablja dovolj energije.

 

TEK

Dobra lastnost: Spodbuja se ohranjanje prožnosti mišic, izboljšuje se vzdržljivost, imunski sistem in počutje, ima dober vpliv na samozavest in delovno učinkovitost, teče se lahko po mestu, kolovozu, parku, gozdu, tekaški progi.

Slaba lastnost: V primeru prekomerne telesne teže lahko pride do poškodb kolen in/ali hrbtenice, obremenjuje se skoraj izključno samo spodnji del telesa, pomembna je primerna obutev.

 

POHODNIŠTVO

Dobra lastnost: Odlična aerobna vaja, z različnim terenom se krepi ravnotežje, povečuje se občutek za dosego cilja, ima pozitiven vpliv na kondicijo, ozaveščanje in pristnejši stik z naravo, razvijanje socialnih stikov, izboljšuje se imunski sistem, splošna vzdržljivost,…

Slaba lastnost: Obvezna je primerna oprema in obutev, nekoliko zahtevnejša aktivnost, vremensko pogojena, zahteva se nekaj več priprav (načrtovanje poti, obleka, hrana, postanki, prenočišča, …), priporočljiva pa je vključitev v planinska društva.

PLAVANJE IN VADBE V VODI

Dobra lastnost: Manj obremenjujoče za telo, spodbuja se gibanje večjega dela mišic,  izboljšuje se imunski sistem, splošna vzdržljivost in moč, ni potrebna posebna oprema, razvijajo se pravilne dihalne tehnike, razbremenjujejo se kosti in sklepi, sprošča in odpravlja stres, možnost rekreiranja čez celo leto.

Slaba lastnost: Zaradi preutrujenosti, nenadne slabosti, slabega znanja plavanja ali krča, je možnost utopitve.

 

AKTIVNOSTI, KI ZAHTEVAJO BOLJŠO FIZIČNO PRIPRAVLJENOST IN VEČJO FINANČNO OBREMENITEV:

 

SMUČANJE IN TEK NA SMUČEH

Dobra lastnost: omogoča bogatenje socialnih stikov, izboljšuje se splošna vzdržljivost in moč, izboljšuje se imunski sistem, ugodno deluje na vse vitalne funkcije, spodbuja se gibanje večjega dela mišic.

Slaba lastnost: Obvezna primerna oprema in obutev, rekreacija omejena z urejenostjo in dostopnostjo prog, obvezno upoštevanje splošnih pravil in varnosti na smučiščih, zaradi neprevidnosti, neprimerne vadbe in slabe telesne pripravljenosti so možne različne poškodbe.

 

GOLF in MINI GOLF

Dobra lastnost: razvijanje socialnih stikov, izboljšuje se počutje zaradi gibanja na svežem zraku.

Slaba lastnost: Vremensko pogojeno, pomembna je primerna oprema in obutev, rezerviran termin, finančno izdatnejši, priporočljivo usposabljanje začetnikov.

 

TENIS / BADMINTON

Dobra lastnost: izboljšuje se splošna vzdržljivost, moč in imunski sistem,  rekreacija je možna čez celo leto, izboljša se koordinacija telesa, ravnotežje, gibljivost, hitrost in eksplozivnost.

Slaba lastnost: Primerna oprema in obutev, dobra fizična pripravljenost, priporočeno je tudi usposabljanje začetnikov, zaradi kompleksnosti športa, prihaja do poškodb in ni primeren za tiste, ki imajo težave s hrbtenico (takšnim se priporoča namizni tenis).

 

SKUPINSKE VADBE (AEROBIKA / PILATES)

Dobra lastnost: Vadba je možna skozi vso leto, izboljšuje se splošna vzdržljivost, moč, imunski sistem, spodbuja se ravnotežje, ohranjanje prožnosti mišic, zmanjšuje se tveganje za nastanek osteoporoze, izguba telesne teže, deluje protistresno, izboljša se kapaciteta pljuč, ugodno vpliva na počutje pri rehabilitaciji po poškodbi, ni vremensko pogojeno.

Slaba lastnost: možne poškodbe ob nepravilnem izvajanju vaj, primerna obleka in obutev.

 

V primeru zdravstvenih težav, je potrebno upoštevati trenutne anatomske in fiziološke sposobnosti posameznika in temu prilagoditi rekreacijo. Kot pravi znani rek, »Kdor ima v mislih cilj, bo tudi našel pot do cilja«. Kar je dobro za enega, ni nujno, da je dobro tudi za drugega.

Da bi ostali srečni in zadovoljni sami s seboj, je potrebno kar nekaj dela. Z gibanjem bomo svoje telo razbremenili stresa, upočasnili propadanje možganskih funkcij, izboljšala se bo kvaliteta spanja, izboljšala se bo sposobnost obvladovanja težav in spodbudila se bo naša  samozavest.

Zato je bolje, da nas telo boli od telovadbe, kot od sedenja! 🙂

Katere pa so vaše najljubše fizične aktivnosti?

 

 

Do naslednjič,

vaša Moderna babi Mojca

 

 

 

2 misli o “Gibanje lahko nadomesti zdravilo, nobeno zdravilo pa ne more nadomestiti gibanja

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja